Inhoud
Een akte van overlijden bewijst het feit van het overlijden en stelt de identiteit van de overledene vast. Deze akte is nodig vooraleer de ambtenaar van de burgerlijke stand de toestemming tot vervoer en begraving of crematie van de overledene kan geven.
Voorwaarden
Onder bepaalde voorwaarden kan je een afschrift of een uittreksel van de overlijdensakte aanvragen:
Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.
Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.
Wie kan een afschrift van de overlijdensakte aanvragen?
Voor akten van overlijden wordt het recht op een afschrift beperkt tot:
de overlevende echtgeno(o)te of wettelijk samenwonende
de wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder, voogd, bewindvoerder)
bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken)
de erfgenamen
bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat.
de openbare overheden
Andere personen kunnen enkel een uittreksel van de overlijdensakte aanvragen.
Als de akte meer dan 50 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.
Derden kunnen slechts afschriften of informatie uit de akten verkrijgen mits toestemming van de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg te Antwerpen. Hiervoor dient men een verzoek in te dienen, waarbij men blijk geeft van een familiaal, wetenschappelijk of een ander wettelijk belang. Aan dit verzoek zijn geen kosten verbonden.
Bewijsstukken
Als je het document zelf ophaalt:
- jouw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
Als je het document voor iemand anders aanvraagt:
- een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
- jouw eigen identiteitskaart.
Procedure
De overlijdensakte wordt opgesteld in de gemeente waar de persoon is overleden. De gemeente in kwestie stuurt de akte daarna door naar de gemeente waar de overledene woonde.
Je kan een uittreksel of afschrift van de overlijdensakte online aanvragen:
Online regelen
of maak een afspraak:
voor Beveren: maak een afspraak
Voor Kruibeke:maak een afspraak
Voor Zwijndrecht: maak een afspraak
Of maak telefonische een afspraak via het Klantencontactcenter: 03 750 15 11
Sinds 31 maart 2019 worden akten van de burgerlijke stand uitsluitend digitaal geregistreerd. Dateert jouw akte van voor 31 maart 2019, dan is die misschien nog niet in digitale vorm beschikbaar. Sommige gemeenten digitaliseren oude archieven naarmate afschriften of uittreksels van de akten worden opgevraagd of wijzigingen worden aangebracht.
Kan ik het afschrift of uittreksel gebruiken in het buitenland?
In de meeste gevallen moet het document eerst gelegaliseerd en eventueel vertaald worden. Op de website van de Federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken kunt je nakijken of jouw document al dan niet voorzien moet worden van een legalisatie of apostille.
Heb je een afschrift of uittreksel met apostille of legalisatie nodig, dan kan je het document met legalisatie of apostille aanvragen via het e-loket e-Legalisation.
De prijs voor een legalisatie of apostille is steeds 20 euro per document.
Meer informatie over legalisatie en apostille
Kostprijs
Een afschrift of uittreksel van de overlijdensakte is gratis.