De gemeente moet waken over de openbare orde zoals de openbare rust, de openbare veiligheid, de openbare gezondheid, de openbare overlast en de zindelijkheid op de openbare wegen, plaatsen en gebouwen. Hiervoor is een politiereglement vastgesteld. Overtredingen kunnen worden gestraft met administratieve sancties (GAS-boetes).
Door wijziging van de GAS-wetgeving werd het politiereglement door de gemeenteraad op 25 juni 2015 omgevormd tot het bestuurlijk handhavingsreglement. Dit trad in werking op 1 augustus 2015. Het bestuurlijk handhavingsreglement en de protocolakkoorden die werden afgesloten met het parket zijn hier raadpleegbaar.
Enkele aanpassingen aan het reglement werden goedgekeurd op 27 juni 2019, 25 juni 2020, 22 april 2021, 18 november 2021, 25 augustus 2022 en 26 oktober 2023, 30 november 2023 en 27 juni 2024.
Orgaan van goedkeuring: gemeenteraad
datum van goedkeuring: 27 juni 2024
datum van bekendmaking: 4 juli 2024
datum van inwerkingtreding: onmiddellijk
De goedkeuringen van de aanpassingen aan het bestuurlijk handhavingsreglement in de gemeenteraad van 27 juni 2024 treden onmiddellijk in werking.
Downloads
- Protocolakkoord met parket - GAS 2-3-4 beslis215,1 Kb pdf
- Protocolakkoord met parket - GAS 2 en 3 versie 2017833,9 Kb pdf
- Protocolakkoord met parket - GAS 4 versie 2017237,4 Kb pdf