Leerlingenprofiel
Leerlingen die deze studierichting willen volgen:
- verwerken niet altijd even vlot de inhoud van de algemene vakken
- moeten toch voldoende discipline en motivatie opbrengen om de theoretische vakken regelmatig en grondig te studeren
- zijn handig en willen hun technische kennis praktisch uitvoeren
- hebben voldoende verantwoordelijkheidsbesef en zin voor orde en veiligheid
- tijdens het zesde jaar, bijgestaan door een leerkracht-coach, vormgeven aan stem-eindproject
Wat biedt deze studierichting?
Deze studierichting is een gerichte technische opleiding met klemtoon op praktische vorming.
In deze richting legt men verschillende accenten:
- geven van een praktische vorming die het de leerlingen mogelijk maakt om via een specifieke bedrijfsopleiding ingeschakeld te worden in de productie- of onderhoudsdiensten van een bedrijf
- grondige vaardigheid opbouwen in het bedienen van de diverse werktuigmachines (draaibank, freesmachine, slijpmachine, CNC-gestuurde machines)
- mits specifieke bijscholing in het bedrijf onderhoud, herstellingen en eventueel instellingen uitvoeren op productiemachines
- mits specifieke bijscholing in het bedrijf niet enkel automatiseringsopdrachten uitvoeren op mechanisch vlak, maar ook op het pneumatische en hydraulische terrein
Lessentabel Mechanische vormgevingstechnieken (MT) | 5e jaar | 6e jaar |
Basisvorming | ||
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Engels | 2 | 2 |
Frans | 2 | 2 |
Geschiedenis | 1 | 1 |
Levensbeschouwelijk vak | 2 | 2 |
Lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Nederlands | 2 | 2 |
Wiskunde | 3 | 2 |
Natuurwetenschappen | 1 | 1 |
Economie | 0 | 1 |
Specifiek gedeelte | ||
TV Mechanica: technologie | 2 | 2 |
TV Mechanica: theorie | 3 | 3 |
TV Mechanica: STEM | 5 | 5 |
PV Realisatietechnieken mechanica | 8 | 8 |
Stages* | ||
Stage mechanica | 0 | 2 |
*Bij stages staat het cijfer voor het aantal weken dat de lessen worden | ||
opgeschort omwille van een voltijdse blokstage. |