Met een Belgische identiteitskaart (eID) kan je aantonen dat je ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en kan je in het buitenland je nationaliteit en identiteit bewijzen.
In de eID zit een microchip waarmee je:
je identiteit online kan bevestigen
documenten elektronisch kunt ondertekenen.
In de nieuwe versie van de eID, die sinds 14 januari 2020 wordt uitgereikt, worden ook de vingerafdrukken opgenomen. Dit kadert in de strijd tegen de identiteitsfraude.
Vanaf 15 jaar ben je verplicht om je identiteitskaart altijd bij je te hebben.
Voorwaarden
Op de leeftijd van 12 jaar krijgt elke Belg automatisch een identiteitskaart. Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldig Kids-ID hebben, krijgen pas automatisch een eID op het moment dat hun Kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden.
Pasfoto
Er zijn twee mogelijkheden:
Sommige gemeenten kunnen zelf een pasfoto maken bij de aanvraag van de kaart. Vraag eerst aan jouw gemeente of dat het geval ben vooraleer je zelf een foto laat maken.
Als je zelf een pasfoto meebrengt mag die foto maximaal 6 maanden oud zijn.
De pasfoto moet voldoen aan de normen van de International Civil Aviation Organization (pdf). Het is belangrijk dat jouw gezicht goed zichtbaar is. Je moet recht in de lens kijken met een neutrale gezichtsuitdrukking (mond gesloten, geen glimlach).
Geldigheidsduur
De geldigheidsduur van een eID is 10 jaar, uitgezonderd:
de eID voor jongeren van 12 tot 18 jaar: 6 jaar geldig.
de eID voor personen vanaf 75 jaar: 30 jaar geldig
Opgelet: Het certificaat voor de elektronische handtekening vervalt na 10 jaar en kan niet worden vernieuwd.
De huidige identiteitskaart blijft een geldig fysiek identiteitsdocument. Als je de elektronische functionaliteiten niet gebruikt en niet op reis vertrekt naar het buitenland, is een hernieuwing van de kaart niet noodzakelijk.
Heb je na 10 jaar toch de elektronische handtekening nodig of reis je naar het buitenland, dan kan je jouw kaart gratis hernieuwen bij jouw gemeente.
Je vindt de geldigheidsduur aan de voorzijde van jouw kaart.
Als Belg ben je verantwoordelijk voor het beheer van je identiteitsdocumenten. Hou daarom zelf de vervaldatum in het oog. De oproepingskaar voor een nieuwe eID kan verloren gaan. Heb je 3 weken voor de vervaldatum van je eID nog geen oproepingskaart ontvangen? Vraag dan zelf bij je gemeente een nieuwe eID aan.
Bewijs
Bij de aanvraag van jouw eID breng je volgende zaken mee:
je oproepingskaart
als de gemeente zelf geen pasfoto’s aanmaakt: een recente kleurenpasfoto (maximaal 6 maanden oud) die voldoet aan de voorwaarden voor pasfoto's, vermeld op de oproepingskaart
je huidige identiteitskaart of (in geval van verlies of diefstal) het vervangingsattest.
Bij het afhalen van je eID:
je oude identiteitskaart
de brief die je thuis kreeg met de vraag jouw identiteitskaart af te halen en waarop ook je pin- en pukcode vermeld staan.
Procedure
Aanvragen (met oproepingskaart of op eigen initiatief)
Je krijgt een oproepingskaart van de gemeente waar je woont als:
je 12 jaar bent geworden
de geldigheidsperiode van jouw eID verloopt.
In een aantal gevallen kan je ook op eigen initiatief een eID aanvragen:
als de geldigheidsperiode van je eID verloopt en je 3 weken voor vervaldatum geen oproepingskaart ontving
als je eID verloren, gestolen of beschadigd is
als je pasfoto niet meer gelijkend is
als je van naam of geslacht verandert
bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping
als je een kaart aanvraagt in een andere landstaal.
Ga met je huidige identiteitskaart (en oproepingskaart) naar je gemeente om je eID aan te vragen. Als de gemeente geen pasfoto’s maakt, breng je zelf een pasfoto mee.
Is je eID gestolen? Meld de diefstal eerst bij de politie én daarna bij jouw gemeente.
Opgelet! Een als gestolen of verloren gesignaleerd paspoort of eID is niet langer geldig. Zelfs als het document wordt teruggevonden, mag je het niet meer gebruiken.
Hoe?
Maak hiervoor online een afspraak in het gemeentehuis of één van onze permanenties. Dat kan ook telefonisch op T 03 750 15 11.
Of kom langs op één van de momenten waarop we niet op afspraak werken, zowel in het gemeentehuis als in een permanentie in je buurt. De openingsuren vind je hier.
Afhalen
Na 2 tot 3 weken krijg je per brief bericht dat je eID klaar ligt.
Om de elektronische handtekening te kunnen gebruiken, staan in die brief ook een pincode en een pukcode.Neem de brief met de codes mee naar het gemeentehuis als je jouw eID afhaalt.
Je pincode kan je bij de afhaling nog wijzigen als je dat wenst (minimum 4, maximum 12 cijfers). Je hebt je pincode nodig elke keer je je eID wilt gebruiken.
Je hebt jouw pukcode nodig om je pincode de eerste keer in te stellen of, als je je pincode niet meer kent, de pincode wilt wijzigen of deblokkeren.
De tarieven voor een eID verschillen van gemeente tot gemeente.
In dringende gevallen kan je een spoedprocedure aanvragen met levering 1 dag later. Daarvoor betaal je wel een hogere kostprijs.
Hoe?
Maak hiervoor online een afspraak in het gemeentehuis of één van onze permanenties. Dat kan ook telefonisch op T 03 750 15 11.
Of kom langs op één van de momenten waarop we niet op afspraak werken, zowel in het gemeentehuis als in een permanentie in je buurt. De openingsuren vind je hier.
Belgen in het buitenland
Belgen ouder dan 12 jaar die in het buitenland wonen, kunnen een eID krijgen bij de Belgische consulaire beroepspost waar ze zijn ingeschreven. De levertermijn is wel langer.
Sinds 21 juni 2021 kunnen ook de Belgische gemeenten aanvragen van eID behandelen voor Belgen ingeschreven in een consulair bevolkingsregister. Enkel de spoedprocedure is mogelijk, waarbij de kaart en bijhorende codes worden afgeleverd bij de gemeente (de codes worden niet apart naar het thuisadres verzonden). Maak eerst een afspraak met:
als je in een Belgische gemeente ingeschreven bent geweest: de laatste gemeente (van inschrijving) in België
als je nooit in een Belgische gemeente ingeschreven bent geweest, maar wel in België bent geboren: de Belgische gemeente van geboorte
in alle andere gevallen: een Belgische gemeente naar keuze.
Uitzonderingen
Als je door gezondheidsproblemen niet meer zelf naar de dienst Burgerzaken kan gaan, kan je een alternatieve aanvraagprocedure vragen. Neem daarvoor contact op met je gemeente.