Inhoud
U ondervindt moeilijkheden bij het uitvoeren van uw dagelijkse activiteiten en betaalt mogelijk voor extra hulp en ondersteuning. Een integratietegemoetkoming kan u helpen om deze extra kosten te betalen.
Er gebeurt een inschaling op 6 verschillende domeinen. Per domein wordt een score toegekend: 0-1-2-3
De domeinen zijn:
-
verplaatsingsmoeilijkheden
-
voeding
-
persoonlijke hygiëne
-
huishouden en onderhoud van de woning
-
leven zonder toezicht
-
sociale contacten/communicatie
Voorwaarden
-
Uw handicap moet erkend worden door de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerherid, met minstens 7 punten op de schaal van zelfredzaamheid.
-
Uw inkomsten, mogen bepaalde grenzen niet overschrijden.
-
U bent minstens 18 jaar en jonger dan 65 jaar.
-
U voldoet aan de nationaliteitsvoorwaarden.
-
U bent gedomicilieerd of heeft een administratief adres en verblijft werkelijk in België.
Alle informatie over de voorwaarden vindt u op de website van de Directie-generaal Personen met een handicap.
Bewijsstukken
Voorzie volgende gegevens:
-
Contactgegevens huisarts
-
Identiteitskaart en PIN code
-
Rekeningnummer
-
Verslagen betreffende het medische/psychiatrische/begeleidingstraject
Procedure
-
Om de tegemoetkoming te krijgen moet u eerst via de online app My Handicap een online aanvraag indienen. Om de vragenlijst in te vullen, heeft u een elektronische identiteitskaart met PIN-code en kaartlezer nodig, of de ITSME-app.
-
Als u deze aanvraag niet zelf kan doen, kan u steeds terecht voor hulp bij uw mutualiteit, gemeente of Sociaal Huis (OCMW).
-
Als u niet terecht kunt bij uw mutualiteit of gemeente, kan u altijd een afspraak maken met een van de maatschappelijk assistenten van de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid om een aanvraag op te starten (zie link zitdagen maatschappelijk assistenten).
-
Er zijn verschillende aanvragen mogelijk. De vragenlijst is afhankelijk van de soort aanvraag die u wenst op te starten.
-
Wanneer de aanvraag ingediend is, zal de DG HAN nagaan waarop u recht heeft. Daarvoor kunnen er bijkomende gegevens opgevraagd worden bij uw behandelende arts, de belastingdienst enz.
-
In de meeste gevallen zal u een oproepingsbrief krijgen voor een korte afspraak bij één van de artsen of medisch evaluatoren van de FOD SZ.
-
U wordt per brief op de hoogte gebracht van de beslissing.
-
De erkenning gaat in de 1e dag van de maand volgend op de aanvraag.
Financiële voordelen
Het bedrag dat u ontvangt, hangt af van uw gezinscategorie, het belastbaar inkomen van uw gezin en de impact van uw handicap op uw verdienvermogen en/of zelfredzaamheid.