Openbaarheid van bestuur

Inhoud

Elke burger heeft in het kader van openbaarheid van bestuur het recht om bestuursdocumenten in te kijken, er uitleg over te vragen of er een kopie van te krijgen.

Het begrip bestuursdocument is zeer ruim: het gaat over alle informatie, ongeacht de drager ervan, die in het bezit is van een overheidsinstantie.  Dit wil zeggen dat in principe alle informatie waarover de overheid beschikt, kan worden opgevraagd.

De aanvraag moet steeds betrekking hebben op bestaande documenten. Er kan dus niet gevraagd worden om:

  • gegevens te verzamelen uit dossiers en daaruit een nieuw document op te maken om de aanvraag te beantwoorden;
  • de gevraagde informatie te verwerken of te analyseren;
  • bijkomende uitleg op te schrijven;
  • een samenvatting van een omvangrijk dossier te maken.

Toekomstige documenten kunnen evenmin opgevraagd worden. Als een document niet af is of onvolledig is, moet het niet worden vrijgegeven.

Uitzonderingen

In principe zijn alle dossiers en alle gegevens van de gemeente openbaar (tijdens de kantooruren). Hierop zijn echter uitzonderingen:

  • Registers en akten van de burgerlijke stand, bevolkingsregisters, strafregister.
  • Dossiers over personen en personeel.
  • De inzage van een dossier kan geweigerd worden omwille van een grondige reden (bijvoorbeeld de vraag om inzage is onredelijk (teveel opzoekingwerk), de vraag werd te vaag geformuleerd of omwille van wettelijke beperkingen).

Voorwaarden

Iedereen kan bestuursdocumenten opvragen: natuurlijke personen, rechtspersonen, feitelijke verenigingen of groeperingen, bedrijven, … De nationaliteit of de woonplaats van de aanvrager speelt geen rol. Ook overheden kunnen documenten bij andere overheden opvragen.

Procedure

Voor inwoners van Beveren:

Regel online

Nadat u uw aanvraag heeft ingediend, krijgt u een ontvangstmelding. Uw aanvraag wordt onmiddellijk in een register genoteerd met de datum van ontvangst.

De algemeen directeur of de daartoe aangestelde medewerker beslist over de aanvraag. U krijgt binnen 20 kalenderdagen na de ontvangst van de aanvraag een antwoord via e-mail of brief. Deze termijn kan verlengd worden tot 40 dagen als de aanvraag moeilijk tijdig kan getoetst worden aan de uitzonderingen.

Als de documenten deels vallen onder bovenstaande uitzonderingen en deels niet, dan krijgt u alleen inzage of afschrift van het deel dat openbaar kan worden gemaakt. 

Voor inwoners van Kruibeke:

Regel online

Voor inwoners van Zwijndrecht:

regel online

Regelgeving

Beroep tegen weigering tot openbaarmaking

Het is mogelijk dat de behandeling van je verzoek tot openbaarmaking niet naar wens verloopt:

  • de overheid weigert de gevraagde documenten openbaar te maken en je bent niet tevreden met de motivering van die weigering
  • de overheid maakt maar een gedeelte openbaar of bepaalde gedeelten in het document zijn onleesbaar gemaakt
  • je krijgt een positieve beslissing, maar die wordt niet uitgevoerd
  • je krijgt helemaal geen antwoord van de overheid.

In al die gevallen kun je hoger beroep aantekenen bij de Beroepsinstantie inzake de Openbaarheid van Bestuur, per brief, fax of e-mail. Departement Kanselarij en Bestuur

Beroepsinstantie inzake de Openbaarheid van Bestuur

Herman Teirlinckgebouw

Havenlaan 88, 1000 Brussel

België

openbaarheid@vlaanderen.be

02 553 57 25

Meer info over hoe u beroep kan aantekenen: www.vlaanderen.be/hoe-kan-ik-in-beroep-gaan-tegen-een-weigering-van-inzage 

Naar top