Elke burger heeft in het kader van openbaarheid van bestuur het recht om bestuursdocumenten in te kijken, er uitleg over te vragen of er een kopie van te krijgen.
Het begrip bestuursdocument is zeer ruim: het gaat over alle informatie, ongeacht de drager ervan, die in het bezit is van een overheidsinstantie. Dit wil zeggen dat in principe alle informatie waarover de overheid beschikt, kan worden opgevraagd.
De aanvraag moet steeds betrekking hebben op bestaande documenten. Er kan dus niet gevraagd worden om:
gegevens te verzamelen uit dossiers en daaruit een nieuw document op te maken om de aanvraag te beantwoorden;
de gevraagde informatie te verwerken of te analyseren;
bijkomende uitleg op te schrijven;
een samenvatting van een omvangrijk dossier te maken.
Toekomstige documenten kunnen evenmin opgevraagd worden. Als een document niet af is of onvolledig is, moet het niet worden vrijgegeven.
In principe zijn alle dossiers en alle gegevens van de gemeente openbaar (tijdens de kantooruren). Hierop zijn echter uitzonderingen:
Registers en akten van de burgerlijke stand, bevolkingsregisters, strafregister.
Dossiers over personen en personeel.
De inzage van een dossier kan geweigerd worden omwille van een grondige reden (bijvoorbeeld de vraag om inzage is onredelijk (teveel opzoekingwerk), de vraag werd te vaag geformuleerd of omwille van wettelijke beperkingen).
Bouwplannen worden gedurende een periode van 70 jaar auteursrechtelijk beschermd. Dit houdt in dat u zonder voorafgaandelijke toestemming geen kopie van bouwplannen kan krijgen. Plannen worden dus in principe niet gekopieerd en/of opgestuurd, uitgezonderd aan de eigenaar van een onroerend goed. Ze kunnen enkel ingekeken worden.
Een kopie van een bouwplan kan enkel en alleen afgeleverd worden aan de eigenaar van het onroerend goed. Bent u eigenaar, dan dient u bij uw aanvraag volgende stukken toe te voegen:
een schriftelijk bewijs van eigendom;
een ingevulde en ondertekende verklaring op eer waarin u aangeeft het afschrift van de bouwplannen allen voor privédoeleinden te gebruiken.
Bent u geen eigenaar, dan kan dit enkel en alleen mits een schriftelijk en ondertekend akkoord van de eigenaar.
Iedereen kan bestuursdocumenten opvragen: natuurlijke personen, rechtspersonen, feitelijke verenigingen of groeperingen, bedrijven, … De nationaliteit of de woonplaats van de aanvrager speelt geen rol. Ook overheden kunnen documenten bij andere overheden opvragen.
Voor bestuursdocumenten van Beveren tot 01/01/2025 en bestuursdocumenten van Beveren-Kruibeke-Zwijndrecht sinds 01/01/2025
Nadat u uw aanvraag heeft ingediend, krijgt u een ontvangstmelding. Uw aanvraag wordt onmiddellijk in een register genoteerd met de datum van ontvangst.
De algemeen directeur of de daartoe aangestelde medewerker beslist over de aanvraag. U krijgt binnen 20 kalenderdagen na de ontvangst van de aanvraag een antwoord via e-mail of brief. Deze termijn kan verlengd worden tot 40 dagen als de aanvraag moeilijk tijdig kan getoetst worden aan de uitzonderingen.
Als de documenten deels vallen onder bovenstaande uitzonderingen en deels niet, dan krijgt u alleen inzage of afschrift van het deel dat openbaar kan worden gemaakt.
Voor bestuursdocumenten van Kruibeke tot 01/01/2025
Het is mogelijk dat de behandeling van je verzoek tot openbaarmaking niet naar wens verloopt:
de overheid weigert de gevraagde documenten openbaar te maken en je bent niet tevreden met de motivering van die weigering
de overheid maakt maar een gedeelte openbaar of bepaalde gedeelten in het document zijn onleesbaar gemaakt
je krijgt een positieve beslissing, maar die wordt niet uitgevoerd
je krijgt helemaal geen antwoord van de overheid.
In al die gevallen kun je hoger beroep aantekenen bij de Beroepsinstantie inzake de Openbaarheid van Bestuur, per brief, fax of e-mail. Departement Kanselarij en Bestuur
Beroepsinstantie inzake de Openbaarheid van Bestuur