Inhoud
Het masterplan voor het Binnenplein is klaar en werd tijdens de gemeenteraad van juni goedgekeurd. Hiermee bereiken we een mijlpaal in het ontwerp- en participatietraject dat van start ging in 2017. In samenwerking met die ontwerpers ( Studiebureau Brut- Atelier Arne Deruyter) zijn we erin geslaagd de wensen en bezorgdheden van het bestuur en de bewoners zorgvuldig in te passen in een duurzaam landschapsplan.
De eerste schetsontwerpen werden tijdens twee participatiemomenten (juni 2020 en februari 2021) voorgelegd aan de inwoners, en vervolgens bijgeschaafd.
Landschapspark met speel- en ontmoetingsplekken
Er komt op korte termijn in het Binnenplein centraal een park met ruimte voor water, groen, spel en ontmoeting. Binnen het park willen we een echt waterlandschap creëren door de huidige beek meer ruimte te geven. Er komen natuurlijke speelplekken, veel nieuwe bomen, en verschillende paden om het hele gebied toegankelijker te maken voor fietsers en voetgangers.
Het landschapspark werd positief onthaald. De gemeente wil nog deze legislatuur van start gaan met de realisatie hiervan.
Nieuw skatepark
Op de plek van het huidige skatepark komt een nieuw skatepark, mooi geïntegreerd in het groen en uitgevoerd in beton (in plaats van hout en staal) om geluidshinder te beperken. De Jeugddienst heeft de kinderen en jongeren van Zwijndrecht intensief bij de ontwerpopdracht betrokken, zodat het nieuw skatepark ook naar hun wens wordt ontworpen. Er is aandacht voor verschillende leeftijden en niveaus, van beginners tot gevorderden. Het definitieve ontwerp is goedgekeurd en de uitvoering is gepland voor het voorjaar 2022.
Toegankelijk voor fietsers en voetgangers
Iedereen is het erover eens dat er een veilige doortocht moet zijn voor fietsers en voetgangers. Doorgaand verkeer moet worden tegengehouden. Ook de toegangspoorten tot het Binnengebied krijgen de nodige aandacht. Alle toegangen tot het Binnenplein worden ingericht als herkenbare ingang naar het park. Op korte termijn wordt de Verstocktstraat heraangelegd als autoluw woonerf en een ‘groene ingang’ voor fietsers en voetgangers. Gelijklopend daarmee worden groene, uitnodigende accenten in de Paul D’Haesestraat naar voren geschoven. Ook de toegang aan de Statiestraat 111, waar nu nog auto’s mogen doorrijden, wordt enkel toegankelijk voor fietsers en voetgangers. Bijkomend maken we nog deze zomer het Binnenplein voor fietsers en voetgangers bereikbaar via de Statiestraat 69. Er komt ook een autovrije verbinding naar ’t Zwen maar hiervoor moeten we nog verder onderzoek en overleg organiseren
Parkeerplaatsen
Over de parkeergelegenheid om en rond het gemeentehuis lopen de meningen sterk uiteen – van liever minder tot liever meer parkeerplaatsen. Een verklaring vinden we in de parkeerstudie van 2019 waaruit blijkt dat er een overaanbod aan parkeerplaatsen is, behalve tijdens uitzonderlijke pieken. Vraag is of het wel verstandig is om het parkeeraanbod uit te breiden met plaatsen die meestal onderbenut zullen zijn.
Op vraag van het bestuur maakte de ontwerper wel al een plan voor de toekomst. Een groot deel van parkeerplaatsen kan ondergronds worden gebracht wanneer de nieuwe woonwijk er komt, in combinatie met een beperktere groene parking bovengronds voor bezoekers van de winkelstraat en de gemeentelijke voorzieningen. Voorlopig verandert er niets aan de huidige parking, waarvan een deel aan de sporthal nog vrij recent werd aangepakt.
Woonontwikkeling
Het bijzonder plan van aanleg (BPA van 1999) vertrok meer vanuit de bebouwing maar werd nooit volledig uitgevoerd. Zo voorzag het BPA in de zone ten westen van het gemeentehuis, in eigendom van de woonmaatschappij, een verlenging van de Verstocktstraat met aaneengesloten bebouwing. Het grote grasveld tussen het gemeentehuis en de Statiestraat laat appartementen toe van vier bouwlagen rond een stedelijk plein. Beide zones liggen dus tot op vandaag te wachten op woonontwikkeling. Maar de kijk op het Binnenplein is veranderd en het masterplan richt zich meer op het landschap.
Toekomstige woonontwikkeling wordt beperkt en verankerd langs de Statiestraat en A. Borinstraat. Ook in de toekomst zullen mensen ergens moeten wonen, en uiteraard doen ze dat het best dicht bij openbaar vervoer, scholen, winkels en andere functies. Bovendien zorgen we er op die manier voor dat er niet gebouwd wordt in andere, minder goed toegankelijke plekken in de open ruimte.
Op vraag van het bestuur en de inwoners onderzocht de ontwerper hoe de woonwijk minder ‘dicht bebouwd’ kan zijn, zonder aan kwaliteit in te boeten. Met een ondergrens van 65 tot 80 woongelegenheden ligt het plan vandaag aanzienlijk lager dan de 145 woningen die aanvankelijk werden vooropgesteld. Vermits het hier om een soort ‘reservegebied’ gaat en woningbouw niet voor morgen zal zijn, is er voldoende tijd om dit volgens duurzame principes uit te werken.
Participatietraject
Inspraaktraject in 2015 - 2016
Welke ideeën heb jij voor een nieuw Binnenplein? Om die vraag te beantwoorden organiseerde het gemeentebestuur al in 2015 - 2016 een inspraaktraject. Op basis daarvan is een vlekkenplan opgemaakt voor het verdere ontwerp.
Eerste participatiemoment: een tentoonstelling en enquête in 2020
We organiseerden een participatietentoonstelling van 22 tot 26 juni 2020 in sportcentrum Den Draver. Daar kon iedereen het vlekkenplan bekijken en aan de hand van concrete voorstellen zijn mening geven over hoe het ontwerp van dat plan er moet uitzien.
Tegelijkertijd liep er een online enquête. Gespekt met illustraties en filmpjes kon de geïnteresseerde inwoners van 22 juni tot 3 juli 2020 hun idee geven over het toekomstige Binnenplein. Ze konden zich uitspreken over de parkinrichting, klimaatrobuustheid, toegankelijkheid, ruimte voor spel en ontmoeting en de gewenste bebouwingsvorm voor een vast te leggen woonreservegebied.