Inhoud
Bij de verkoop van een woning moet je stedenbouwkundige informatie ter beschikking stellen aan de koper. Dat is informatie over vergunningen, eventuele bouwovertredingen, voorkooprecht van andere partijen en verkavelingsvoorschriften.
Voorwaarden
Een stedenbouwkundig uittreksel moet je mee afleveren bij de verkoop van een woning. Het uittreksel mag op het moment van de verkoop niet ouder zijn dan 1 jaar.
Procedure
Je bent:
Notaris: je kan enkel een aanvraag doen via de IBOT-applicatie in uw eNotariaat
Vastgoedmakelaar: je kan een aanvraag doen via de toepassing RealSmart of via het Vlaamse webportaal
Burger, andere professionele aanvrager of overheidsinstantie: je kan een aanvraag doen via het Vlaamse webportaal (https://vastgoedinformatieplatform.vlaanderen.be/info)
Een stedenbouwkundig uittreksel maakt deel uit van de ‘Vastgoedinlichtingen voor overdracht’. Dit is een pakket van inlichtingen die je kan aanvragen aan het Vastgoedinformatieplatform via Mijn Burgerprofiel. Het Vastgoedinformatieplatform haalt achterliggend informatie uit verschillende overheidsbronnen op (waaronder jouw lokaal bestuur) en bundelt deze in één dossier.
Hulp bij het aanvragen
Lukt het niet om de informatie zelf aan te vragen? Je kan als burger ook terecht bij het gemeentehuis of bij jouw notaris. Deze laatste kan de informatie rechtstreeks in het Vastgoedinformatieplatform aanvragen.
Kostprijs
Een aanvraag voor een dossier vastgoedinformatie in onze gemeente bedraagt € 75 per kadastraal perceel.
Naast de gemeentelijke retributie wordt er ook een platformretributie van € 36,50 aangerekend per kadastraal perceel. Meer informatie over de kostprijsberekening kan je terugvinden op de gebruikersomgeving van het Vastgoedinformatieplatform.
Het attest wordt enkel digitaal (per mail) verstuurd.
Geen terugbetaling voor geannuleerde aanvragen
Let op! Dossiers annuleren is niet meer mogelijk sinds het in werking treden van het decreet. Er zal voor geannuleerde dossiers geen terugbetaling voorzien worden door het platform.